سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تیرگی دورچشم

سیاهی دور چشم، از مشکلات شایعی است که بیشتر مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند. معمولا این افراد راه های گوناگونی را انتخاب می کنند و در آخر ناامید می شوند. معمولا تعداد بسیاری از افرادی که به این مشکل دچار هستند، سابقه خانوادگی مثبتی دارند. حساسیت به بوی مرکبات، بوی گل و گردن آویز، حساسیت به پنی سیلین، دود سیگار و هوای آلوده از علل ابتلا به تیرگی زیر چشم هستند. 
علل دیگر کبودی زیر چشم، کم خوابی است. گاهی با 3 تا 4 ساعت خواب، فکر می کنیم نیازی به خواب نداریم. بدن در شرایطی که ذخیره خوابش را از دست بدهد، از ذخیره انرژی استفاده می کند. 
تغییرات هورمونی ماهانه زنان و قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب، نمی توانند تیرگی زیر چشم به وجود بیاورند. 
پوست اطراف چشم بسیار نازک است و با افزایش سن، این پوست شل تر و نازک تر شده و از سوی دیگر، زیر آن هم تحلیل می رود. از این رو تیرگی عضلات و رگ های عمق پوست، با وضوح بیشتری دیده می شود و حالت تیرگی دور چشم را به وجود می آورد. 
درمان
حل مشکل تیرگی زیر چشم، خیلی آسان نیست. در حقیقت صد در صد قابل درمان نیست. 
مواد پرکننده و آب رسان می تواند تا حدود زیادی تیرگی زیر چشمان را ترمیم کند. پدهای گرم و سرد برای تحریک عروق خونی زیر چشم، راهکار مناسبی است. این پدها نباید خیلی داغ یا خیلی سرد باشند. 
2 تا 3 مرتبه در هفته از چای کیسه ای نیم گرم استفاده نمایید. دو عدد چای کیسه ای نیم گرم را کامل فشرده و آنها را به صورت خوابیده و با فکر باز، روی چشمتان بگذارید و بعد از ده دقیقه صورتتان را با آب سرد بشویید. ی توانید از کرم های ضد سیاهی دور چشم هم استفاده کنید. این کرم ها در ساختارشان موادی دارند که موجب به وجود آوردن تغیراتی در گردش خون عروق و پوست می شود. ضمن اینکه تا حدودی موجب جلوگیری  از تجمع خون وریدی در پلک می شوند. این عمل سیاهی دور چشم را کاهش می دهد ولی آن را کامل محو نمی کند. 

استفاده از فندق، بادام، گردو و پسته همراه با صبحانه، یا در طول روز، موجب کاهش تیرگی دور چشم می شود. 
رژیم های سنگین نیز می تواند موجب تیرگی زیر چشم شود. 
جلوگیری از تیرگی زیر چشم
با انجام کارهایی ساده بدون نیاز به استفاده از کرم های گران قیمت، می توان از ایجاد تیرگی زیر چشم پیشگیری کرد.
ماسک های شبانه محیطی مغذی ایجاد می کنند که می توانند پوست را بازسازی کنند. پوست خیار از این مواد طبیعی می باشد. می توان از مواد آنتی اکسیدان در این ماسک ها استفاده کرد. 
کم کردن مصرف نمک، قطع مصرف سیگار و استفاده فراوان از میوه ها و سبزیجات مانند سیب و اسفناج بسیار موثر است.
افرادی که تیرگی زیر چشم دارند، نسبت به دیگران بایستی بیشتر از قرار گرفتن در آفتاب خودداری کنند. 
روش طب سنتی برای کاهش تیرگی چشم
فکر کردن به مسائل کاری و ... پیش از خواب موجب ایجاد تیرگی زیر چشم می شود.
یکی از مشکلات شایع مردم، تیرگی زیر چشم است که در بیشتر موارد نیز با تیرگی همراه است. حلقه سیاه دور چشم خصوصیتی ارثی بوده و به علت عبور رگهای خونی از زیر پوست که نازک است در این قسمت پوست تیره می شود. 
کمبود آهن، ویتامین K، آنتی اکسیدان و یا کم خونی می تواند موجب تیرگی زیر چشم شود. آلرژی نیز موجب سوزش و خارش در این قسمت شده و مالیدن و خارش پوست موجب پارگی رگهای ظریف می شود. 
ضعف کلیه ها، در طب چینی به عنوان علت تیرگی یا حلقه سیاه دور چشم محسوب می شود. براساس نظر طب سنتی چین، کلیه ها دچار خستگی و کار زیاد شده اند و نمی توانند بین هورمونها و مواد سمی و رنگی هماهنگی لازم را برقرار کنند. از این رو، موجب ایجاد رنگدانه زیر چشم می شود.